Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:

Villkor för köp av elektroniska entrébiljetter

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument genomför ett köp av elektroniska entrébiljetter via Vraks webbplats, vrak.se. Genom köpet ingår du ett avtal med Vrak, och förbinder dig att följa dessa allmänna villkor.

Allmänt

Avtal om köp är bindande först när Vrak skickar dig en bekräftelse per e-post. Spara bekräftelsen för eventuella kontakter med Vrak avseende ditt köp. Bekräftelsen innehåller den elektroniska biljetten och är även ett kvitto på det genomförda köpet.

Vrak ingår inte avtal med personer under 18 år utan målsmans godkännande. I vissa fall kan du nekas att köpa eller ändra i ditt köp, till exempel om du lämnar felaktiga personuppgifter.

Elektroniska entrébiljetter

Den elektroniska entrébiljetten är ett värdebevis som motsvarar ett besök på Vrak under 3 månader. Den elektroniska entrébiljetten är försedd med en unik QR-kod som kan användas vid ett besök vid valfri dag under giltighetstiden, när museet är öppet.

Du får en QR-kod per köp, även om du köper entrébiljett för flera personer.

Den elektroniska entrébiljetten är inte delbar. Du kan alltså inte kan ångra eller återlämna delar av biljetten om du har du köpt för fler än en person. För att få större flexibilitet kan du välja att göra flera separata köp.

Borttappade biljetter ersätts inte.

Vrak kan inte garantera att du kan utnyttja din entrébiljett vid varje givet tillfälle, eftersom antalet besökare och eventuell köbildning i stor utsträckning ligger utanför museets kontroll. Kontrollera museets öppettider i förväg då de varierar under året, och var ute i god tid.

Elektroniska entrébiljetter garanterar inte plats och ger inget företräde i kö eller liknande.

Priser och betalning

Vid köp genom webbplatsen gäller de priser som anges där. Priset är angivet i svenska kronor. Förköpta elektroniska entrébiljetter påverkas inte av eventuella förändringar i biljettpriset under giltighetstiden.

Priset innehåller ingen moms eftersom museiverksamhet är momsfritt.

Betalningsalternativ

Kortbetalning med

  • Visa
  • Mastercard
  • AmericanExpress

Vrak använder Nets för hantering av kort- och bankbetalningar. Nets är PCI-certifierade och uppfyller banker och kortutgivares höga krav på säkerhetsanpassningar. All kommunikation mellan Vrak/Statens maritima och transporthistoriska museer och din bank sköts av Nets och krypteras via SSL, Secure Sockets Layer.

Leveranssätt

Den elektroniska biljetten levereras till den e-postadress som angavs vid köpet.

Ditt ansvar att visa upp giltig biljett

Det är ditt ansvar att ha den elektroniska biljetten tillgänglig vid inträde för kontroll av giltig biljett.

Ångerrätt i 14 dagar

För förköpta entrébiljetter via Vraks webbplats gäller 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerfristen gäller från och med den dag du mottar bekräftelsen av köpet från Vrak.

Du behöver inte ange något skäl för attångra ditt köp, men du måste skicka ett meddelande till Vrak där du klart och tydligt meddelar att du vill ångra köpet. Meddelandet kan skickas per e-post eller post. I meddelandet ska du ange ditt namn, din e-postadress och PO-nummer/beställningsnummer.

Du kan även fylla i den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram och skicka till Vrak.

Konsumentverkets standardblankett

Du ska skicka ditt meddelande inom 14 dagar från och med den dag du gjort köpet. 

Återbetalningen kommer att ske utan dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då Vrak fick ditt meddelande om att du ångrar köpet. Återbetalningen sker med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om du inte uttryckligen kommit överens med Vrak/SMTM om något annat.

Du kan inte utöva din ångerrätt för en elektronisk entrébiljett som du delvis redan har utnyttjat.

Force Majeure

Naturkatastrofer, eldsvåda, strejk, lockout, inskränkningar i leveranser eller andra omständigheter utanför Vraks/Statens maritima och transporthistoriska museers kontroll berättigar museet att avboka det angivna programmet, föreläsningen eller särskilda arrangemanget utan skyldighet att utge skadestånd.

Reklamation

Om det inträffar problem med leveransen av de elektroniska biljetterna ska du kontakta Vrak via e-post:

info@vrak.se

Om du upplever att det du köpt av Vrak inte uppfyller dina förväntningar rekommenderas du att ta kontakt med museet via e-post:

info@vrak.se

Om du vill reklamera tjänsten måste du göra det inom två månader från det att du upptäckte, eller borde ha upptäckt, att tjänsten inte motsvarade dina förväntningar.

Om du upplever att Vrak inte tillmötesgår dina eventuella krav har du rätt att anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden.

Allmänna reklamationsnämnden

Kontaktuppgifter

Vrak är en del av myndigheten Statens maritima och transporthistoriska museer, organisationsnummer 202100-1132.

Telefon: 08 519 549 80

E-post: info@vrak.se

Postadress:

Vrak, SMTM
Box 27131
102 52 Stockholm

Personuppgifter

För att kunna fullgöra avtal vid köp av elektroniska entrébiljetter behandlar vi uppgifter om namn, kontaktuppgifter, betalnings- och köpinformation. Uppgifterna lagras till dess att köpet har genomförts inklusive betalning och leverans. Därefter i syfte att kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärenden. Du ansvarar för att de personuppgifter du lämnar i samband med köpet är korrekta och fullständiga.

Vrak behandlar dina personuppgifter i enlighet med Statens maritima och transporthistoriska museers policy.

Statens maritima och transporthistoriska museers personuppgiftspolicy

Tillämplig lag

För detta avtal tillämpas svensk lag.

Sidan senast uppdaterad: 2021-10-01