På 1780-talet genomfördes ett omfattande nybyggnadsprogram på örlogsvarvet i Karlskrona. På tre år byggdes tio fregatter och tio linjeskepp. Fartygen byggdes i enlighet med kungens och flottans krav: de skulle vara grundgående, snabba och lättmanövrerade men ändå kunna utrustas med många kanoner. Byggandet kan närmast liknas vid massproduktionen av T-Forden under början 1900-talet i USA.
Ett av linjeskeppen, Dygden, sjösattes 1784 efter endast 66 dagars byggande. Fyra andra fartyg byggdes ännu fortare, de sjösattes efter 45 dagar. Fartygen var dock inte riktigt klara vid sjösättningen, interiör och rigg återstod.
Dygden deltog i flera sjöslag under sjökriget mot Ryssland 1788-90. Vid det så kallade Viborgska gatloppet var hon ett av skeppen som bröt sig förbi de ryska avspärrningarna av Viborgska viken.
Dygden återvände till Karlskrona efter striderna. 1793 låg Dygden vid Tjurkö utanför Karlskrona. Besättningen skulle värma tjära ombord, men den började brinna och rann brinnande ut över däcket. Elden spred sig på bara några minuter och när den nådde krutförrådet exploderade Dygden. Några ur besättningen kunde rädda sig till närliggande fartyg men många omkom.
Under våren 2010 påträffade marinen en fartygslämning på cirka 20 meters djup strax nordväst om Tjurkö. Vraket undersöktes senare samma år, och visade sig vara ett minst 40 meter lång och 13 meter brett fartyg med mycket grova spant och bordläggning av ek. Datering av träprover visade att virket fällts efter 1747 i nuvarande Polen, vilket bidrog till att vraket har identifierats som Dygden.