Köp biljett
Du använder en gammal webbläsare!
Om du har Microsoft Edge installerat kan du starta den via denna länk: vrak.se i Microsoft Edge
Vi rekommenderar följande webbläsare:

Om Örloggen

Örloggen: En databas över den svenska seglande örlogsflottan. 

  1. Omfattning och avgränsning

Databasen Örloggen omfattar den svenska flottans örlogsfartyg från slutet av 1400-talet till mitten av 1800-talet. Fartygen presenteras dels i en listvy, där samtliga historiskt kända örlogsskepp med ett deplacement på minst 100 ton ingår, dels i en kartvy, som omfattar lokaliserade vrak efter örlogsfartyg.

Örloggen presenterar i första hand fartyg som ingått i Örlogsflottan, baserad i Stockholm fram till skånska kriget 1675–1679 och därefter i Karlskrona. Traditionellt anges den svenska flottans födelse till 1522, då Gustav Vasa köpte in ett antal fartyg från Lübeck. Men redan under 1400-talet byggdes det örlogsskepp som användes av makthavare som till exempel Sten Sture d. ä.  

Skärgårdsflottan, vars officiella namn var Arméns flotta, existerade 1756–1823 och var ett vapenslag avsett för strid i skärgårdar och kustnära miljöer. Skärgårdsflottan hade sitt ursprung i galärflottan och var avsedd att samverka nära med armén. Denna flotta var separerad från örlogsflottan och i huvudsak baserad i Stockholm och Sveaborg. Fartygstyper som ingick i skärgårdsflottan var till exempel skärgårdsfregatter och galärer, skottpråmar, kanonslupar, kanonjollar, kanonbarkasser och mörsarbarkasser. Flera av dessa typer är bara delvis representerade i denna version av databasen. Endast de större fartygen – de så kallade skärgårdsfregatterna och ett begränsat antal andra fartyg från skärgårdsflottan finns i dagsläget med.

Även fartyg som initialt inte byggdes för flottan – såsom inhyrda, inköpta eller erövrade fartyg ingår i databasen. För närvarande omfattar databasen drygt 1000 skepp, men den uppdateras löpande. Av dessa fartyg finns geografiska positioner i dagsläget angivna för drygt 100.

I undantagsfall har fartyg som aldrig formellt ingått i örlogsflottan inkluderats på grund av deras historiska betydelse och tillgången till tillförlitlig dokumentation. Ambitionen är att i framtida versioner utöka databasen med en mer fullständig dokumentation av till exempel skärgårdsflottans fartyg.

  1. Projektbakgrund

Databasen har utvecklats inom ramen för forskningsprogrammet "Den glömda flottan – Sveriges blåa kulturarv 1450–1850", ett samarbete mellan Centrum för maritima studier (CEMAS), Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM) och Museiverket i Finland. Programmet har syftat till att kartlägga, dokumentera och analysera det unika arkeologiska material som utgörs av vrak efter den svenska örlogsflottan under den seglande epoken. Forskningsprogrammet har finansierats av Riksbankens jubileumsfond.

  1. Uppdatering och förvaltning

Från 1 december 2025 så förvaltas och uppdateras databasen Örloggen av Statens maritima och transporthistoriska museer.

  1. Citering och licens

Datan är fritt nedladdningsbar och för användning och citering gäller följande.

Citering: Statens maritima och transporthistoriska museer (SMTM). Örloggen [dataset], Vrak - Örloggen. (Åtkomstdatum).

Licens: CC BY

  1. Syfte med databasen

Syftet med databasen är att samla all tillgänglig grundläggande fakta om svenska seglande örlogsfartyg på en och samma plats, i en öppen databas. Målet är att göra data verifierad i forskning lättillgänglig och nedladdningsbar för såväl forskare som allmänhet. I databasen finns referenser till mer uttömmande fakta och forskning om örlogsflottan och dess fartyg.

Informationen i databasen består i första hand av grundfakta om fartygen, med kompletterande detaljer i kommentarfälten. Denna information varierar, beroende på hur den förts in i tidigare arkiv, databaser och litteratur. För att få mer fullständig information om specifika skepp rekommenderas användaren att gå till de angivna referenskällorna.

I nuläget presenteras databasen i en betaversion. Syftet med detta är att tidigt kunna identifiera och åtgärda eventuella tekniska problem, samt samla in användarfeedback för att kontinuerligt förbättra innehåll och funktionalitet. Databasen kommer att förvaltas och uppdateras av SMTM, för att säkerställa att den speglar aktuellt kunskapsläge.

  1. Databasens funktionalitet

Sökresultat presenteras i två olika vyer:

  • Kartvy: Visar endast fartygsvrak med känd geografisk position. Användaren kan klicka på kartmarkörer för att se detaljerad information om ett specifikt fartyg.
  • Listvy: Visar en komplett lista över alla fartyg som matchar sökningen, sorterade i alfabetisk ordning. Genom att klicka på ett fartygsnamn visas en informationsruta med mer detaljerad information om det specifika fartyget. Det går att göra olika utsökningar genom filtreringsverktyget eller ta del av information genom att välja kolumner. I listvyn går det även att ladda ner och skriva ut vissa grunddata i Excel.
  1. Sökning i databasen

Användare kan söka och filtrera i databasen utifrån ett antal parametrar under ”Filtrering” och ”Välj kolumner”.

  • Sök

Sök på valfritt skeppsnamn eller en del av ett namn.

  • Namn och alternativa namn

Många örlogsskepp bytte namn under sina karriärer, vissa flera gånger. Andra är bara kända under arbetsnamn eller fornlämningsnummer, då deras verkliga namn är okända.

  • Typ

Avser typ av fartyg. Skeppstyper är svårdefinierade och i många fall finns heller inga uppgifter om typ. Ett fartyg kunde också byggas eller riggas om och då definieras som en annan skeppstyp. Stora örlogsskepp kallades under 1600-talet ofta bara för ”skepp”, senare ”rangskepp” och från 1700-talets andra hälft ”linjeskepp”. Idag är den vedertagna benämningen för stora skepp som ingick i slaglinjen (fr.o.m. ca 1680 och framåt) ”linjeskepp”. Örlogsfartyg som byggts under mitten av 1600-talet och då kallats ”skepp”, benämns därför ”linjeskepp” om de fortsatt sin tjänst under det sena 1600-talet.

  • Namn

Här listas samtliga i databasen valbara kända skeppsnamn. Ibland har fartyg bytt namn, i möjligaste mån redovisas även dessa.

  • Sjösatt/Infört i flottan

Fartyg som initialt inte byggdes för flottan, utan hyrts in, köpts eller erövrats anges med det år då de infördes i flottan.

  • Ton

Ton avser här deplacement, d.v.s. massan av det av fartyget undanträngda vattnet, vilket enligt Arkimedes princip motsvarar fartygets vikt. Örlogsfartygs storlek anges normalt i deplacement.

  • Avancerad filtrering – öppnar upp filtreringarna:
  • Deltog i

Avser deltagande i krig eller större händelser under krig, till exempel sjöslag.

  • Avslut/Avfört ur flottan

I de fall det är känt, redovisas här året då skeppet utgått ur aktiv tjänst som örlogsfartyg i flottan. Efter detta kan fartyget ha fått en annan roll i flottan, som till exempel logementsfartyg. Det kan då till exempel ha sänkts avsiktligt betydligt senare. Avslut/Avfört ur flottan kan också avse året då skeppet sålts eller erövrats av fienden. I ”kommentar” förtydligas detta.

  • Typ av avslut

Har fartyget sänkts avsiktligt, erövrats av fienden, förlist/förstörts, sålts eller utrangerats (utgått) ur flottan.

  • Byggnadsort

Anger var fartyget är byggt eller troligen/möjligen byggt.

  • Konstruktion – öppnar upp filtreringarna:
  • Byggmästare

Redovisar vem som konstruerat skeppet.

  • Lägesbestämd

Anger om fartyget finns identifierat som vrak och i så fall dess läge. I vissa fall finns verifierade, men oidentifierade, örlogsfartyg lägesbestämda, då med sitt fornlämningsnummer.

  • Egenskaper – öppnar upp filtreringarna:
  • Längd och Bredd

Fartygens dimensioner (längd och bredd) anges i historiska källor oftast i svenska fot – 0,297 meter. Måtten har i databasen omräknats till meter och decimeter.

  • Kanoner:

Anger fartygets bestyckning, oftast det högsta kända antalet kanoner.

  • Sjöfolk, Soldater och Total besättning

Anger högsta kända antal sjöfolk, soldater och total besättning. Sjöfolk avser av flottan anställda båtsmän, officerare och andra på skeppen. Soldater avser landsoldater som fanns ombord som en del av besättningen, men inte antal soldater ingående i trupptransporter.

  1. Källmaterial och datakvalitet

Informationen i databasen har samlats in från ett brett spektrum av källor som litteratur med skeppslistor och annan information, arkeologiska rapporter, och tidigare databaser.

Avseende skeppslistor har information i huvudsak hämtats från:

  • Lars-Otto Berg, 1965, Flottans fartyg 1850-1900. Forum navale
  • Lars-Otto Berg, 1968, Skärgårdsflottans fartyg 1808-1849. Forum navale
  • Lars-Otto Berg, 1970, Karolinsk flotta. Forum navale
  • Generalstaben 1937, Sveriges sjökrig 1611-1632.
  • Jan Glete, 1990, Den svenska linjeflottan 1721-1860: en översikt av dess struktur och storlek samt några synpunkter på behovet av ytterligare forskning. Forum navale
  • Jan Glete, 2010, Swedish naval administration, 1521-1721: resource flows and organisational capabilities.
  • Otto Lybeck (red.), 1942-1945, Svenska flottans historia. Örlogsflottan i ord och bild från dess grundläggning under Gustav Vasa fram till våra dagar.
  • Oskar Nikula, 1933, Svenska skärgårdsflottan 1756-1791.
  • Hans Norman (red.), 2000, Skärgårdsflottan : uppbyggnad, militär användning och förankring i det svenska samhället 1700-1824.
  • Gunnar Unger, 1909, Illustrerad svensk sjökrigshistoria: afsedd för undervisningen vid k. sjökrigsskolan Förra delen Omfattande tiden intill 1680.
  • Gunnar Unger, 1923, Illustrerad svensk sjökrigshistoria: afsedd för undervisningen vid k. sjökrigsskolan Förra delen Omfattande tiden 1680-1814.
  • Axel Zettersten, 1890, Svenska flottans historia, åren 1522-1634.
  • Axel Zettersten, 1903, Svenska flottans historia, åren 1635-1680.

Vid variationer i uppgifter mellan källor – till exempel i fråga om dimensioner eller bestyckning – har den högsta angivna siffran valts för databasen. Anledningen till detta är att värden ofta kunde variera över ett fartygs livstid på grund av ombyggnationer, reparationer, tillgång på artilleri eller anpassning till specifika uppdrag. Det är därför sällan möjligt att fastställa ett entydigt, absolut värde. Genom att ange det maximala dokumenterade värdet avser databasen att representera fartygets teoretiska kapacitet, även om denna i praktiken inte alltid utnyttjades fullt ut.

Sidan senast uppdaterad: 2025-11-27