Lättläst
På museet Vrak får du se vad som ligger på Östersjöns botten.
Det här kan du se på museet Vrak
Vi på museet vill berätta om de människor som
- försörjde sig på havet
- färdades över havet
- krigade på havet
- dog i havet.
Vi berättar deras historier med hjälp av
föremål, filmer och bilder från Östersjöns botten.
Marinarkeologer är havets detektiver
På museet arbetar marinarkeologer.
På museet kan du se hur de arbetar med att
undersöka vrak som ligger på havets botten.
Du kan också se hur de har återskapat vraken digitalt.
Marinarkeologerna upptäcker hela tiden
nya saker om Östersjön.
Det är deras upptäckter som vi ställer ut.
Dykande arkeologer behövdes när Vasa bärgades
När skeppet Vasa bärgades på 1960-talet
behövdes arkeologer som kunde dyka.
På den tiden var det Sjöhistoriska museet som
hade hand om vrak och sjöhistoria.
I dag är marinarkeologi en vetenskap.
Sedan 2021 ansvarar museet Vrak
för marinarkeologernas arbete.
Besök museet Vrak på flera sätt
Du kan besöka museets webbplats,
om du inte kan komma till museet.
På webbplatsen du kan uppleva våra utställningar,
våra berättelser om vraken och nyheter.
Besök museet på Djurgården
Museet ligger på Djurgården i Stockholm.
Vi har vacker utsikt över Östersjön och
båttrafiken i Stockholms skärgård.
I närheten finns gamla örlogsvarv och skeppsvrak.
Den byggnad som vi finns i är en gammal båthall.
Den ritades av arkitekten Paul Hedqvist.
Han ritade även DN-huset och Västerbron,
som också ligger i Stockholm.
Museet Vrak är en del av SMMTF
Vrak är ett av flera museer som ingår
i en statlig myndighet.
De andra museerna är
- Marinmuseum
- Sjöhistoriska museet
- Vasamuseet
- Järnvägsmuseet
- Armémuseum
- Flygvapenmuseum
Myndigheten heter Statens museer för maritim, transport- och försvarshistoria
och förkortas SMMTF.