Under sommaren har femton juryledamöter arbetat med bedömningar och rangordningar av årets tävlingsbidrag och den långa listan har nu kokats ner till en shortlist där Vrak – Museum of Wrecks finns med på bred front. Vraks bidrag är annonskampanjen ”Ett nytt museum dyker upp”, fackboken ”Under havets yta. Berättelser från Vrak – Museum of Wrecks”, ”Filmen om Vrak” (i samarbete med Happyphant) i kategorin filmer som marknadsför företag och verksamheter B2C samt ”Vrakwebben” (i samarbete med Knowit) bland sajter som marknadsför besöksmål och evenemang.
Dessutom har Vraks ägare, SMTM, chansen att ta hem priset i kategorin ”digital publikation” med myndighetens årsredovisning 2021, producerad i samarbete med ETC Kommunikation.
Vinnarna offentliggörs på Berns i Stockholm den 9 november. Prisutdelningen leds av Jesper Rönndahl, som tillkännager årets vinnare av Guld, Silver och Publishingprisets fem Grand Prix.
Vrak – Museum of Wrecks är en del av Statens maritima och transporthistoriska museer, SMTM.