Vraks marinarkeologer har i veckan dykt utanför Karlskrona mellan öarna Lindholmen och Smörasken. Från tidigare undersökningar visste de att det ligger flera stora skepp på botten. Skepp som enligt skrifter från slutet av 1600-talet skulle vara fundament till en pir mellan öarna för att skydda staden mot anfall. På den första ritningen över Karlskrona syns en pir som aldrig blev byggd. För första gången undersöks nu vraken noga.
– Det som är spännande är att vi hittat fler vrak än vi räknat med, minst tio stycken, säger marinarkeolog Jim Hansson. Vissa är upp till 50 meter långa.
Under veckan har arkeologerna undersökt tre av vraken, men också ”smygtittat” på ett fjärde.
– Vi simmade vid undre batteridäck, så flera av vraken ligger djupt under dyn, berättar Jim Hansson.
– Det största vraket är över 50 meter långt. Det skulle kunna vara Ulrika Eleonora: ett stort linjeskepp, spekulerar han. Men först måste vi få resultaten. Då kan vi förhoppningsvis se både när de byggdes och förstå när de sänktes.
Några av vraken är troligen sänkta år 1710 och 1712, för att förhindra Danmark att anfalla Sverige via örlogsstaden Karlskrona.
– Vi dök nyligen vid sänkta skepp vid Djupasund längre ut från Karlskrona, men de här skeppen är sänkta hundra år senare.
Marinarkeologerna har sågat prover från skeppens tvärbjälkar på de undersökta vraken. Träproverna har nu skickats till Danmark för att tidsbestämmas. Man vill helst hitta ett prov som har fina årsringar från kärnan och ut till bark. Däcksbalkar, som går tvärs på fartyget, ger också ett bra skeppsmått som sen kan jämföras med arkivkällorna från 1600-talet.
Utifrån mått men också mängder att nytagna undervattensfoton skapar marinarkeologerna 3D-bilder i datorn, där exakta vinklar och dimensioner från alla sidor går att studera och sen rekonstruera för att förstå skeppets storlek och konstruktion.
– Eftersom det är mycket timmer att hålla reda på kan man komma på saker efteråt. Det blir lite kvällsjobb på hotellen när vi går igenom alla mått, säger Jim Hansson och skrattar.
Nu ska arkeologerna dyka ner i arkiven och jämföra måtten med arkivmaterial. Vad kan det vara för fartyg som ligger vid Smörasken? Kanske kan det vara Ulrika Eleonora?